Zomertijd!?

by

Kent u het nog? De zomerperiode waarin het rustig was op het werk. Je tijd had om achterstanden weg te werken. Eens echt tijd aan collega’s, relaties en vrienden kon geven. Waarin alles in een trager tempo verliep. Maar dat was niet erg want de hele wereld leek te vertragen. En iedereen kon genieten van de zomer.

Wat is er met die zomertijd gebeurd? Het weer, de natuur en de wereldeconomie; allemaal lijken ze van slag. Over het weer en de natuur wil ik het niet hebben, wel over de economie. Speculanten, analisten en beleggers waren blijkbaar niet met verlof en zorgden voor veel onrust. Waar komt die vandaan?

Herman Wijffels wijt het aan het wegvallen van het oude evenwicht tussen kapitalisme en communisme. Door het wegvallen van de muur is er nog maar één succesvol model in de wereld overgebleven. Het kapitalisme dat zich daardoor in extreme vormen kon doorontwikkelen en met geld, nog meer geld probeerde te maken. Hierdoor onstonden de zeepbellen die voor de recessie zorgden.

Of het nu waar is wat Wijffels zegt of niet, het gaat om het tegengewicht. Voor stabiliteit is het nodig dat er een tegenkracht ontstaat. Gelukkig is die aan het ontstaan. In de vorm van het toegenomen verantwoordelijksgevoel. In het bedrijfsleven MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) genoemd. Steeds vaker nemen klanten, medewerkers of individuele mensen het initiatief om zaken die niet behoren aan de kaak te stellen. Ook al gebeuren zaken binnen de geldende wetten en regels. Als het niet ethisch of maatschappelijk verantwoord wordt gevonden ontstaat er oproer. En worden bedrijven gedwongen zich aan te passen. Het is een goede zaak dat er zo’n tegenkracht komt. Laten we hopen dat die sterk genoeg is om een nieuw evenwicht te geven. Een evenwicht waarin de economie zich weer stabiel en positief kan ontwikkelen.

Kunnen we volgend jaar weer echt genieten van dat zomergevoel!

Advertenties

Eén reactie to “Zomertijd!?”

  1. Johan Dirven (EMC) Says:

    Hopelijk een zomergevoel met warme zonnestralen. Het ongebreideld vermarkten van publieke taken heeft voor veel mensen vooral ook de integriteit aangetast. We kunnen niet meer van onze vertrouwde banken op aan, de treinen rijden niet als er een graspol op de rails ligt en als je energie wilt inkopen draait het om de kleine lettertjes binnen een doolhof van aanbieders waarvan je de namen nog nooit gehoord hebt. MVO zet gelukkig de integriteit weer op de kaart. Maatschappelijk bewustzijn komt nu van de bedrijven zelf! En dat is een mooie stap om het Nederlandse integriteitsklimaat weer op de kaart te krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: