Nachtje mee met treinschoonmakers

by

Onlangs heb ik een nacht mee mogen lopen met onze schoonmakers van Hago Rail Services op de treinen in Groningen en Zwolle. Leuk was ook dat opdrachtgever NS met een team meedeed. Ik moet zeggen dat het een ervaring op zich is om ’s avonds bij matige vorst en met verkleumde voeten een keer mee te helpen op een object en al helemaal als dat object een trein is. Je kunt het schoonmaken van treinen zien als een soort fitness, dus petje af voor alle collega’s die dit werk doen. Het legen van de vuilnisbakken kost namelijk best veel moeite, het zijn zware bewegingen en de plaats waar ze hangen is per trein verschillend. Je merkte dat instructies om ergonomisch te bewegen hier heel relevant zijn.

Wat me ook opviel was dat er ontzettend veel zand in de treinen lag. Het was koud buiten en omwille van het materiaal wordt er op de perrons niet met zout gestrooid, maar met zand. Dat loopt iedereen naar binnen. Zand is zwaar om te vegen, dus om in de reguliere tijd de hele trein schoon te krijgen is een hele uitdaging.

Waar ik echt van genoten heb, zijn de bijzondere verhalen die je op de werkvloer te horen krijgt. Over operationele dingen zoals diverse (logistieke) planningen die langs elkaar heen gaan. Naast de uitdaging om treinen op tijd te laten rijden, is er tijd nodig voor technisch onderhoud, schoonmaak van de buitenkant in de wasstraat, schoonmaak van het interieur en daarnaast nog tijd om te rangeren. Dat gebeurt allemaal in een paar uur in de nacht. Daarvoor is een goed samenspel nodig tussen de NS en Hago Rail Services. Anders krijg je bijvoorbeeld situaties waarbij de machinist er al met de trein vandoor gaat, terwijl de schoonmakers er nog inzitten. Die trokken vervolgens van schrik aan de noodrem!

Ondanks deze spannende verhalen zie ik dat de relatie tussen NS en Hago Rail Services heel erg open is. Ze hebben samen de intentie om vast te houden aan de oorspronkelijke planning en proberen dit soort planningsperikelen samen op te lossen. Die samenwerking zorgt voor progressie, we hebben dan ook een gezamenlijk belang. Die openheid om met elkaar de dialoog aan te gaan, werpt zijn vruchten af. En wat betreft de medewerkers van Hago Rail Services? Ik was onder de indruk van hun enthousiasme. Ik zwaaide weliswaar af om 1:30 uur op station Zwolle, zij gingen nog vrolijk door tot 5:00 uur. Wat mij betreft is Hago Rail Services een levend voorbeeld van wat Vebego bedoelt met haar missie Vebego vitaliseert werk en zorg.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: